Restaurants hebben van oudsher een probleem, wat helemaal geen probleem mag zijn. Water, kraanwater dan wel te verstaan! De afgelopen tijd was er weer veel discussie over dit onderwerp. Allerlei Horeca platforms werden overstelpt met goed bedoelde meningen en oplossingen.
De één vindt dat kraanwater gratis moet worden aangeboden, de ander vindt van niet. Er worden tussenoplossingen aangeboden..’als de rekening hoog genoeg is kun je het water alsnog aanbieden’, ’tap het water uit een gemeenteleiding met een teller erop’, ‘laat de gasten het zelf meenemen’, of ‘biedt voor een vaste prijs de gehele avond een water-arrangement aan’. ‘Waterservies hoort bij de gastvrijheidsbeleving’, vond ik ook een hele mooie. En dan kunnen we ook nog bedenken dat we een gedeelte van de wateromzet gaan “schenken” aan een goed doel….
Water is een product waarvoor betaald dient te worden. Het stroomt bij niemand gratis uit de kraan. Er wordt belasting over geheven dat wordt gemeten aan de zo geheten ‘vervuilingseenheden’ net als bij u thuis . Het aantal vervuilingseenheden wordt bepaald aan de hand van het aantal verbruikers. Naar aanleiding daarvan wordt de waterschapsbelasting geheven.
De vervuilingseenheden van een huishouden liggen beduidend lager dan in een bedrijf. Daarnaast is er nog de prijs voor het verbruik van water. In het horecabedrijf, waar afwasstraten draaien, waar groenten worden gewassen en verse vis wordt gespoeld etc. is dat een stuk hoger is dan in een regulier huishouden.
Gratis water schenken is onderdeel van de gastvrijheid, is een veel gehoorde opmerking. Gastvrijheid heeft niets te maken met het weggeven van producten, laat staan water. Water is een kostbaar goed, waar veel mensen in deze wereld niet dagelijks aanspraak op kunnen maken, zoals wij dat doen.
Door een bijdrage te vragen voor ons mooie water, maak je de gast bewust van de waarde van water. Als gastvrij bedrijf heb je ook de taak om gasten bewust te maken van wat je doet en waar je mee bezig bent. Daarnaast wordt er betaald voor de karaffen, de bediening, de afwas, het waterschap en ga zo maar door. Bovendien, als je iets gratis weggeeft is dat vaak een teken dat je er ook geen grote waarde aan hecht of erger nog dat er geen grote waarde aan wordt gegeven!
Gastvrijheid heeft alles te maken met de mensen achter de producten. Mensen die dag en nacht klaar staan op de meest vreemde uren van de dag…en nacht. Het gratis weggeven van leidingwater is dus geen goed plan. Wellicht dat ù als gast en consument daar ook een voorbeeld in kan zijn. Bestel fleswater of vraag gewoon eens aan het einde van de maaltijd waarom het gebruik van ons kostbare leidingwater niet op de rekening staat, alleen dat lijkt mij al een prachtig besluit van een heerlijke avond uit in een gastvrij restaurant.
Arend Jan de Waterman
Vinoloog, wijnverteller en importeur van Franse kwaliteitswijnen.
Grote wijnen van kleine domeinen.
Het leven is immers te kort om slechte wijn te drinken.
Iedere Zaterdag vanaf 14.00 uur in Eemnes
Iedere tweede vrijdag van de Maand vanaf 16.00 uur in Eefde/Gorssel
Andere dagen op afspraak!
Van den Broek Wijnimport /
La Source des Vins /
Arend Jan de Wijnman
VERSTREKT GEEN ALCOHOLHOUDENDE DRANKEN AAN PERSONEN ONDER DE 18 JAAR
Vlierberg 18
3755 BS Eemnes
Rijsseltweg 10
7211 EP Eefde/Gorssel
Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Sitemap | KvK: 32047351 | BTW: NL001247036B37
© Arend Jan de Wijnman / La Source des Vins